Jelesül a matek. Nem most volt, nem is tegnap. Egy biztos: a mai napig emlékezetes marad a módszertana.
Történt, hogy 21 évvel ezelőtt (leírni is szörnyű) szintén volt érettségi vizsga. Matematikából. A pécsi Nagy Lajos Gimnáziumban 6 (!) darab, egyenként 35-40 nebulót számláló osztály készülődött a megmérettetésre. Az előző napon már szerét ejtettük a magyar érettséginek – ha jól emlékszem Karinthy-t elemeztem, mégpedig a Találkozás egy idegennel c. novelláját – és kora reggel minden érni vágyó leizzadva és falfehéren érkezett az újabb megméretésre.
Akkortájt a feladatsorban mindig volt egy tételbizonyítás (sinus tétel, cosinus tétel, Thalész-tétel, főtt étel, usw.) és ennek a sikeres megoldása komoly lépés volt az elégséges érdemjegy kiharcolása felé. Ezen felbuzdulva, élelmes évfolyamtársaimmal szövetkezve, megterveztünk a WC hadműveletet.
A stratégiánk központi eleme az volt, hogy adott osztályból kinevezünk egy főt, aki teljesíti a küldetést (mission). A tejfölösszájú Tom Cruise akkor még nem is álmodott a Mission Impossible-ről, amikor mi már saját bőrünkön és érdemjegyünkön kollektíve megtapasztaltuk azt. De ne szaladjunk előre.
A kulcsfigura feladata annyiban állt, hogy a vizsga megkezdése után adott időpontban kisírja magát a fiúk mellékhelyiségébe, ahol az általunk előző este bezárt fülkéből, alulról benyúlva kiveszi a nyomtatott tételsort és bizonyításokat. Gyorsan fellapozza a negyvenegynéhány tétel közül a megoldásra kijelöltet (esetünkben a cosinus tétel volt), majd leskicceli és visszatérve az osztályterembe teríti a beavatottak közt.
A feladat nem volt bonyolult, nekünk azonban sikerült elrontanunk. Ugyanis Tompi a „negyediká” kijelöltje harmadikként került sorra (az „cések” és az „effesek” előtte hiba nélkül megoldották a rájuk rótt penzumot) és szerencsétlenül érte el az irattömböt. Az pedig, se szó se beszéd, becsúszott a fal mellé és elérhetetlenné vált (impossible). Ekkor jött ötletként a WC-pumpa, amivel Tompi uszkve 10 perc alatt visszakapirgálta a céltárgyat. Igen ám, de az idő közben rohamosan telt és nem kóser dolog 20 percig vizelni egy matek érettségi kellős közepén.
A problémát hősünk is felismerte és egy hirtelen huszárvágással kitépte a cosinus tételt a bizonyításos irattömbből. Majd, mint aki jól végezte dolgát, begyűrte a zakójába és gyors léptekkel elgaloppozott az osztályterembe. Tehát az „ások” is sikeresen teljesítettek.
Ennek utána jött a sorban Kamó, majd jómagam: az output könnyen kitalálható. Hiába forgattuk a papírokat, amit kerestünk azt bizony nem találhattuk meg. Kitépték, mintha csak a szívünkkel tették volna. Sohasem gondoltam volna, hogy a budiban rendelkezésre álló papírok között válogatni kényszerülök, és ezen felül még kielégítő megoldást sem találok.
Egyszóval szívünkbe zártuk Tompit! Mindettől függetlenül a vizsga helyszínén kénytelenek voltunk mélabúval telt közönnyel fogadni a beavatottak pisszegő anyázását. Mission Impossible. Végül mindenki átment az érettségin, úgyhogy Tompinak is csak három hétig kellett fizetni a söröket.
Most pedig legyünk megoldáscentrikusak és lássuk a cosinus tételt és annak bizonyítását. Tétel: Bármely háromszögben az egyik oldal négyzetét megkapjuk, ha a másik két oldal négyzetének összegéből kivonjuk e két oldal és a közbezárt szög cosinusának kétszeres szorzatát.
Bizonyítás: Az ABC háromszög C csúcsából induló CB vektort jelöljük a-val, CA-t b-vel. Az a és b vektor által bezárt szög: g. Nyilvánvaló, hogy: c=a-b. Felírjuk a c vektor négyzetét: c2=(a-b)2 => c2=a2+b2-2*a*b => c2=a2+b2-2*a*b*cosg.
És kész. Akárcsak az érettségi.
A viszontlátásig...
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SZILÁGYI LÁSZLÓ 2008.05.08. 06:32:28
Az előző két nyarat tanulással töltöttem, a rám mért pótvizsgákból kifolyólag.
Így minden szabályt tudtam, csak az alkalmazásuk ütközött erős nehézségekbe.
80 tavaszán kértem egy másik gimi matektanárától korábbi érettségi feladatsorokat, kb. 8 évre visszamenőleg.
Abból indultam ki, hogy bizonyos példatípusok ismétlődnek.
Így mechanikusan megtanultam egyes típusok megoldását.
Volt stratégiám:-)
Fél ponttal mentem át.
Az osztály több, mint 50%-a szóbelizni kényszerült matekból, akkor ez volt a bukottak kiváltsága.
Máig a legnagyobb sikereim közt tartom számon ezt a plusz fél pontot:-)
Balage85 2008.05.08. 13:29:12